Sommeren 2018

Vi valgte at være hjemme i år og så tage på nogle småture rundt omkring. Så her kommer en lille kavalkade af de steder vi har været.

Ishokcey

I maj måned var der VM i ishockey og Peter vandt 2 billetter, så vi drog afsted selvom jeg tænkte, at det da var det mest kedelige, man kunne foretage sig, men det var faktisk ret sjovt i virkeligheden og stemningen var jo god. Desværre var det kampen mod Canada, som de tabte stort. Så vi valgte at gå efter 2. periode. Dels for at komme hjem i ordentlig tid for Peter skulle trods alt op og på arbejde og så var det nemmere at komme derfra. Der var gang i den i Herning den aften for der var også fodboldkamp og Cirkus Nemo på samme tid, så det var ikke det letteste job at finde en p plads.

Peters fødselsdag

Den 29. maj fyldte Peter 65 år og kunne nu kalde sig pensionist.

Søndagen før inviterede jeg på brunch i Århus på havnen på Bådcafeen. Det viste sig at være rigtig dumt, for det var også den dag der var car race så det var ikke nemt at finde ned til havnen for alt var jo spærret af, men det lykkedes da. Men mens vi spiste hang der en helikopter over os det meste af tiden.

Den 29. havde vi inviteret familie og venner til frokost. Desværre havde jeg så travlt, at jeg helt glemte at tage billeder. Men i skal lige have et billede af de to lagkager jeg fik lavet.

Mandag den 28. var så den sidste arbejdsdag.

Han valgte at fejre det sammen med vores kortvenner på Dyvig Badehotel og jeg må bare sige, at hvis I vil forkæles skal I tage derned. Indrømmet - det er dyrt, men hold da op, hvor er det godt.

Vi slog det sammen med, at vi skulle til Sønderborg Revy. Som altid startede vi med en frokostplatte på Agerskov Kro og den kan bestemt også anbefales

I år valgte vi ikke at bo på hotellet fordi maden er blevet ringere år for år, så jeg havde fundet et bed & breakfast, som viste sig at være rigtig hyggeligt og med udsigt over vandet, hvis vi ellers ikke lige havde boet i kælderen og hækken var i vejen, men næste år bestiller jeg bare et værelse højere oppe for servicen var der bestemt ikke noget i vejen med. De var ikke selv til stede så de havde stillet morgenmad i køleskabet og så var der kaffemaskine og brødrister til rådighed.

Vi spiste så på Restaurant Colloseum på havnen og det er også et rigtig hyggeligt sted. Der mødtes vi også dagen efter til frokost med kortvennerne inden vi kørte til Dyvig Badehotel.

Inden vi mødtes kørte vi en tur til Vibæk Mølle på Sydals, hvor vi var rundt at kigge på alle de gamle ting.

Nyt loft

Da vi kom hjem gik Peter igang med det sidste store projekt her i huset. Nemlig at sætte nyt loft op. Så vi fik nyt loft i stue, gang og køkken så nu er her SÅ flot og det har virkelig lysnet. Og væggen og panelerne i gangen fik også lige en omgang.

Gammel Estrup Slot

En af de varme dage besluttede vi os for at tage til Gammel Estrup Slot. Vi var rundt på udstillingen og fik snakket med en masse af de gamle som gik deroppe og som kunne fortælle en masse.

Vi startede med en lækker frokost inden vi gik rundt.

Blomster i haven

Peter bestemte sig for at ommøblere lidt i haven så nogle planter kom op og andre kom i jorden. Vi købte 3 rhodedendroner og vi havde en i forvejen som er importerer fra min mor og den er rigtig flot når den blomstrer. Og så købte vi 2 georginer til krukkerne udenfor.

Vores Magnoliatræ står også fint.

Paul Simon koncert

I løbet af sommeren var vi også til Paul Simon koncert i København. Det vil sige det blev kun noget af koncerten. Det var Peter som gerne ville afsted men han havde noget andet musik i tankerne end det Paul Simon havde :-) Men vi fik da set Royal Arena og ved nu hvor man IKKE skal sidde.

Peter havde fået et gavekort til luxus brunch i fødselsdagsgave, så vi slog to fluer med et smæk og bestilte bord på Cafe Flora på Vesterbro. Det var endnu en varm dag så vi sad udenfor.

Men jeg må sige der var ikke meget luxus over det. Brødet var så tørt at du kunne brække en tand og appelsinsaften var lunken, men bortset fra det var det udmærket.

Vi boede på Park Inn Radisson på Amager tæt på lufthavnen. Vi kunne tage bus nr. 12 lige fra midtbyen. da vi skulle til koncert tog vi Metroen som lå en spytklat derfra ind på Christianshavn og spiste der. Det var ikke noget at skrive hjem om men vi blev da mætte.

Da vi skulle hjem fra koncerten var der sporarbejde men heldigvis stod der en som kunne guide os. Vi fik selskab af en ældre dame som var på vej til Grønland og vikariere, som jordemoder. Hun var pensionist, men havde lovet at hjælpe. Hun boede på samme hotel, som os og skulle afted tidligt næste morgen.

Da vi skulle ind på banegården, gik vi over til bussen, men den havde ikke lige tænkt sig at komme og da der kun var en time til vores tog gik, turde vi ikke blive ved med at vente, men tog så Metroen til Amagerbrogade og en bus derfra så vi nåede det.

Friheden

Vi havde aftalt med Peters datter og ungerne, at vi skulle i Friheden i løbet af sommeren. Vi aflyste den først planlagte tur, fordi det var for varmt og aftalte at tage derind den 31. juli. Ironisk nok skulle det så blive årets varmeste dag, men vi tog afsted og det var ikke så slemt, for der kom da lidt vind.

Vi startede med at få frokost inden ungerne var rundt og prøve, hvad der var. Niels ville op i tårnet, men fik kolde fødder og kom ned igen via elevatoren og det er jo modigt i sig selv at turde indrømme, at man ikke tør.

Cirkusrevyen

Det er efterhånden blevet en tradition, at vi tager i Cirkusrevyen. Det er 7. år vi kommer.

Jeg havde booket hotel i Istedgade på City Hotel Nebo. Blot en spytklat fra banegårdens bagindgang, så nemmere kan det ikke blive.

Vi startede med at toget var 40 min forsinket fordi det ene togsæt på 3 vogne fik tekniske problemer i Fredericia og måtte kobles fra, og de ca. 200 mennesker måtte så ind i vores togsæt. Ikke alle kunne få plads, men der kom et andet tog 5 min efter os, som de blev opfordret til at søge over i.

I København gik vi over og spiste frokost på Axelborg Bodega, hvor vi kunne sidde udenfor i det fine vejr, for vi havde jo endnu engang valgt at tage til København på en af de varme dage. Vi fik tjekket ind på hotellet og efter et hvil tog vi ud på bakken, hvor vi havde bestilt bord på Peter Lieps, men det er sidste gang for det er blevet ringere og ringere.

Jeg havde læst at The Clifters optrådte på fritluftsscenen, så det var vi henne at høre inden vi gik ind til Cirkusrevyen. Vi gruede for varmen i teltet for vi har været der før, hvor det var knapt så varmt, men varmen i teltet var frygtelig. Men det var ikke så slemt, for de havde ladet alle teltdøre stå åbne og stillet blæsere i indgangen, som fik luften til at cirkulere. Den var ikke så god, som vi har oplevet før men vi var heldige, at Ulf Pilgaard var kommet tilbage.

Næste dag tog vi på rundvisning på Rådhuset og det kan anbefales. Det tager en time og koster 50 kr. og hvis man vil kan man bagefter komme op i tårnet, men det ville Peter ikke i den varme. Men det var vældig interessant at høre og se. Jeg kan lige fortælle en historie som hører til billedet med et gardin trukket for indgangen til toilettet. I gamle dage var det jo kun mænd, som var i byrådet så derfor var der ingen problemer, men da kvinderne så også kunne vælges ind, var problemet, hvor kvinderne så skulle på toilet. For at de ikke skulle gå ind til herrerne, satte man gardinet op, for så tænkte man, at de ikke kunne finde ud af, at der var et toilet derinde bagved:-)

Bagefter fandt vi et skyggefuldt sted og sidde og få noget at drikke inden vi skulle spise frokost inden turen hjem.

Hjerl Hede

En knap så varm dag tog vi på tur med Ældresagen til Hjerl Hede. Vi var heldige, at det stort set kun regnede når vi sad i bussen.

Ved Sevel kort før Hjerl Hede samlede vi vores guider op. Et ældre ægtepar på ca. 70 år.  Han var gammel præst og kunne fortælle om egnen omkring Hjerl Hede og hun var så vores guide på selve Hjerl Hede.

Jeg skal love for, at de kunne fortælle. De var vældig engagerede begge to og en fornøjelse at lytte til og de kunne have snakket hele dagen hvis de havde fået lov.

Efter frokosten på Hjerl Hede førte hun os rundt i 1½ time inden der var kaffe og kage og så gik turen hjemad igen.

Der er også en lille video af en flok gæs som bidrog til underholdningen.